Eνα νέο μοντέλο ενημέρωσης ξεκίνησε ήδη στη Νέα Φιλαδέλφεια και τη Νέα Χαλκηδόνα. Από εδώ, μπορείτε καθημερινά να ενημερώνεστε για ό,τι συμβαίνει στην πόλη μας, αλλά και να γίνετε ΕΣΕΙΣ ο ρεπόρτερ, που θα μας στέλνετε ό,τι βλέπετε γύρω σας και σας κάνει εντύπωση. Σας περιμένουμε στο mail ta.pragmata@yahoo.gr

Πέμπτη 31 Ιανουαρίου 2013

Σαν σήμερα, πριν από 17 χρόνια...

Οι βραχονησίδες Ίμια
Οι βραχονησίδες Ίμια
...έφτασε στην κορύφωσή της η γνωστή ως "κρίση των Ιμίων", που διατάραξε τις ελληνοτουρκικές σχέσεις και παραλίγο να οδηγήσει σε θερμό επεισόδιο με τη γείτονα χώρα. Η κρίση των Ιμίων κορυφώθηκε τις
πρώτες πρωινές ώρες της 31ης Ιανουαρίου 1996, σε μια εποχή που η κυβέρνηση Σημίτη έκανε τα πρώτα της βήματα, φέρνοντας Ελλάδα και Τουρκία στα πρόθυρα ένοπλης αντιπαράθεσης.
Το επεισόδιο εντάσσεται στο πλαίσιο των ελληνο- τουρκικών διαφορών στο Αιγαίο, που εμφανίσθηκαν δυναμικά στο προσκήνιο μετά τη Μεταπολίτευση. Η Ελλάδα αναγνωρίζει ως μόνη διαφορά της με τη γείτονα την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας, ενώ η Τουρκία θέτει τα θέματα του εναερίου χώρου (αναγνωρίζει 6 και όχι 10 μίλια), του FIR Αθηνών, της αποστρατιωτικοποίησης των νήσων του Αιγαίου και με την κρίση των Ιμίων το καθεστώς κάποιων βραχονησίδων («Γκρίζες Ζώνες»).
Τα Ίμια (Καρντάκ στα τουρκικά) είναι δύο μικρές ακατοίκητες βραχονησίδες μεταξύ του νησιωτικού συμπλέγματος των Δωδεκανήσων και των νοτιοδυτικών ακτών της Τουρκίας. Απέχουν 3,8 ναυτικά μίλια από το Μποντρούμ (Αλικαρνασσός) της Τουρκίας, 5,5 ν.μ. από την Κάλυμνο και 2,5 ν.μ. από το πλησιέστερο ελληνικό έδαφος, τη βραχονησίδα Καλόλιμνος.
Τα Ίμια παραχωρήθηκαν στην Ελλάδα από την Ιταλία το 1947 με τη Συνθήκη των Παρισίων, ακολουθώντας την ενσωμάτωση των Δωδεκανήσων μετά το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Το Τουρκικό κράτος είχε αποδεχτεί το καθεστώς επικυριαρχίας της Ελλάδας στα νησιά αυτά. Η αμφισβήτηση της ελληνικότητας των Ιμίων ξεκίνησε από ένα ναυτικό ατύχημα που συνέβη στις 25 Δεκεμβρίου 1995. Οι Τούρκοι προσπάθησαν να εφαρμόσουν για την περίσταση τη δική τους ερμηνεία στη Συνθήκη της Λωζάνης (1923), με την οποία είχαν παραχωρηθεί τα Δωδεκάνησα στην Ιταλία στο σύνολό τους και όχι ονομαστικά, και να αμφισβητήσουν την ελληνική κυριαρχία κάποιων βραχονησίδων.

Το Χρονικό της Κρίσης

25 Δεκεμβρίου 1995: Το τουρκικό φορτηγό πλοίο «Φιγκέν Ακάτ» προσαράζει σε αβαθή ύδατα κοντά στην Ανατολική Ίμια και εκπέμπει σήμα κινδύνου. Ο πλοίαρχός του αρνείται βοήθεια από το Λιμενικό, υποστηρίζοντας ότι βρισκόταν σε τουρκική περιοχή και ότι οι μόνες αρμόδιες είναι οι αρχές της χώρας του.
26 Δεκεμβρίου 1995: Το Λιμεναρχείο Καλύμνου ενημερώνει το Υπουργείο Εξωτερικών και αυτό με τη σειρά του το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών ότι αν δεν παρέμβει ρυμουλκό, το τουρκικό πλοίο θα κινδυνεύσει.
27 Δεκεμβρίου 1995: Το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών ενημερώνει την ελληνική πρεσβεία ότι, ανεξαρτήτως του ποιος θα ανελάμβανε τη διάσωση του πλοίου, υπήρχε θέμα γενικότερα.
28 Δεκεμβρίου 1995: Δύο ελληνικά ρυμουλκά αποκολλούν το τουρκικό φορτηγό και το οδηγούν στο λιμάνι Κιουλούκ της Τουρκίας. Το πρωί της ίδιας μέρας ένα τουρκικό μαχητικό αεροσκάφος συντρίβεται στα ελληνικά χωρικά ύδατα, στην περιοχή της Λέσβου, ύστερα από εμπλοκή με ελληνικά μαχητικά. Με ελληνική βοήθεια, ο τούρκος πιλότος διασώζεται.
29 Δεκεμβρίου 1995: Το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών εκμεταλλεύεται την κατάσταση και επιδίδει ρηματική διακοίνωση στο αντίστοιχο ελληνικό, στην οποία αναφέρεται ότι οι βραχονησίδες Ίμια είναι καταχωρισμένες στο κτηματολόγιο Μουγκλά του νομού Μπουντρούμ (Αλικαρνασσού) και ανήκουν στην Τουρκία.
9 Ιανουαρίου 1996: Το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών απαντά με καθυστέρηση, απορρίπτοντας τη διακοίνωση.
15 Ιανουαρίου 1996: Παραιτείται ο πρωθυπουργός Ανδρέας Παπανδρέου, που νοσηλεύεται στο «Ωνάσειο».
16 Ιανουαρίου 1996: Το Υπουργείο Εξωτερικών αντιλαμβανόμενο το παιγνίδι των Τούρκων και ζητά αυξημένα μέτρα επαγρύπνησης στην περιοχή των Ιμίων από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
19 Ιανουαρίου 1996: Η κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ εκλέγει νέο πρωθυπουργό τον Κωνσταντίνο Σημίτη.
26 Ιανουαρίου 1996: Ο δήμαρχος Καλύμνου, Δημήτρης Διακομιχάλης, θορυβημένος από το γεγονός της αμφισβήτησης της ελληνικότητας των Ιμίων, υψώνει την ελληνική σημαία σε ένα από τα δύο νησιά, συνοδευόμενος από τον αστυνομικό διευθυντή Καλύμνου, τον ιερέα και δύο κατοίκους του νησιού. Θα κατηγορηθεί αργότερα από τους συντρόφους του στο ΠΑΣΟΚ ότι ήταν αυτός που έριξε λάδι στη φωτιά.

27 Ιανουαρίου 1996: Δύο δημοσιογράφοι της εφημερίδας «Χουριέτ» στη Σμύρνη μεταβαίνουν με ελικόπτερο στη Μεγάλη Ίμια. Υποστέλλουν την ελληνική σημαία και υψώνουν την τουρκική. Η όλη επιχείρηση βιντεοσκοπείται και προβάλλεται από το τηλεοπτικό κανάλι της «Χουριέτ». 28 Ιανουαρίου 1996: Το περιπολικό του Πολεμικού Ναυτικού «Αντωνίου» κατεβάζει την τουρκική σημαία και υψώνει την ελληνική. Το βράδυ έλληνες βατραχάνθρωποι αποβιβάζονται στη Μεγάλη Ίμια, χωρίς να γίνουν αντιληπτοί από τα παραπλέοντα εκεί τουρκικά πολεμικά. Η πολιτική εντολή προς τους έλληνες στρατιωτικούς είναι να αποφευχθεί κάθε κλιμάκωση της έντασης.
29 Ιανουαρίου 1996: Ο νέος πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης, στις προγραμματικές του δηλώσεις στη Βουλή, στέλνει μήνυμα προς τη Τουρκία, ότι σε οποιαδήποτε πρόκληση η Ελλάδα θα αντιδράσει άμεσα και δυναμικά. Η πρωθυπουργός της Τουρκίας Τανσού Τσιλέρ ζητά διαπραγματεύσεις για το καθεστώς των βραχονησίδων του Αιγαίου. Τουρκικά πολεμικά παραβιάζουν τα ελληνικά χωρικά ύδατα και πλησιάζουν τα Ίμια. Γίνονται διαβήματα από την Ελλάδα σε Ε.Ε. και ΗΠΑ.
30 Ιανουαρίου 1996: Ο πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης έχει τηλεφωνική επικοινωνία με τον αμερικανό πρόεδρο Μπιλ Κλίντον. Του εκφράζει την ελληνική θέση ότι η χώρα μας δεν επιθυμεί την ένταση, αλλά εφόσον προκληθεί θα αντιδράσει δυναμικά. Η κυβέρνηση δηλώνει έτοιμη να αποσύρει το άγημα, όχι όμως και την ελληνική σημαία. Στα Ίμια σπεύδουν τα πολεμικά πλοία «Ναυαρίνο» και «Θεμιστοκλής». Ο τούρκος Υπουργός Εξωτερικών δηλώνει ότι υπάρχουν και άλλα νησιά του Αιγαίου με ασαφές νομικό καθεστώς και δεν αποδέχεται την ελληνική πρόταση (αποχώρηση του αγήματος, όχι και της σημαίας).
31 Ιανουαρίου 1996
00:00 Συγκαλείται σύσκεψη στο γραφείο του Πρωθυπουργού. Ο Υπουργός Εξωτερικών, Θεόδωρος Πάγκαλος, φθάνει καθυστερημένα, επειδή παίρνει μέρος σε τηλεοπτική εκπομπή.
01:40 Στο ΓΕΕΘΑ καταφθάνουν πληροφορίες ότι τούρκοι κομάντος αποβιβάζονται στη Μικρή Ίμια.
04:30 Ελικόπτερο του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού απονηώνεται από τη φρεγάτα «Ναυαρίνο» για να επιβεβαιώσει την πληροφορία. Επικρατούν άσχημες καιρικές συνθήκες.
04:50 Το πλήρωμα του ελικοπτέρου αναφέρει ότι εντόπισε περί τους 10 τούρκους κομάντος με τη σημαία τους. Δίνεται εντολή να επιστρέψει στη βάση του κι ενώ πετά μεταξύ των βραχονησίδων Πίτα και Καλόλιμνος αναφέρει βλάβη και χάνεται από τα ραντάρ. Αργότερα θα ανασυρθούν νεκρά και τα τρία μέλη του πληρώματος, ο υποπλοίαρχος Χριστόδουλος Καραθανάσης, ο υποπλοίαρχος Παναγιώτης Βλαχάκος και ο αρχικελευστής Έκτορας Γιαλοψός, σκοτώθηκαν. Σχετικά με τις αιτίες πτώσης του ελικοπτέρου έχουν διατυπωθεί διάφορες απόψεις. Η επίσημη άποψη του ελληνικού κράτους ήταν ότι το σκάφος κατέπεσε λόγω κακοκαιρίας και απώλειας προσανατολισμού του πιλότου. Ωστόσο, στην Ελλάδα υπάρχει ευρέως διαδεδομένη η άποψη ότι το ελικόπτερο καταρρίφθηκε είτε από το Τουρκικό Ναυτικό είτε από τους τούρκους καταδρομείς που υπήρχαν πάνω στο νησί και ότι το γεγονός αποκρύφθηκε, προκειμένου να λήξει η κρίση και να μην οδηγηθούν οι δύο χώρες σε γενικευμένη σύρραξη ή ακόμα και σε πόλεμο.
06:00 Οι αμερικανοί διά του Υφυπουργού Εξωτερικών Ρίτσαρντ Χόλμπρουκ επιβάλλουν και στις δύο πλευρές τη θέληση τους. «No ships, no troops, no flags» διαμηνύουν ή σε πιο κομψή διπλωματική γλώσσα να ισχύσει το status quo ante. Μέχρι το μεσημέρι της 31ης Ιανουαρίου 1996 τα πλοία, οι στρατιώτες και οι σημαίες είχαν αποσυρθεί από τα Ίμια.
Η Κρίση των Ιμίων δεν είχε συνέπειες ως προς το καθεστώς των νησιών. Ωστόσο, έδωσε αφορμή στην Τουρκία να θέσει ζήτημα «Γκρίζων Ζωνών» στο Αιγαίο, αμφισβητώντας την κυριαρχία της Ελλάδας σε αρκετά νησιά και να θέσει ένα ακόμη θέμα στην ατζέντα των ελληνοτουρκικών διαφορών. Παρόλα αυτά, η ελληνική πλευρά δεν αποδέχτηκε ποτέ την ύπαρξη τέτοιου θέματος, επικαλούμενη τις διεθνείς συνθήκες.
Τα γεγονότα στα Ίμια κλόνισαν την αξιοπιστία της ελληνικής κυβέρνησης, ειδικά όταν ο πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης ευχαρίστησε από το βήμα της Βουλής τους Αμερικανούς για τον καταλυτικό τους ρόλο στην αποκλιμάκωση της έντασης.
sansimera

4 σχόλια:

  1. Αξίζει προσοχής η εκπομπή του καθηγητή Ανδρέα Αθηναίου, που προβάλλεται μαγνητοσκοπημένη διαδικτυακά μέσω του YOUTUBE, σχετικά με την κρίση των Ιμίων.
    Η κρίση αυτή, ενταγμένη στη φιλοσοφία της παγκοσμιοποίησης, αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπο του σημιτικού ΠΑΣΟΚ, του ΠΑΣΟΚ δηλαδή εκείνου, του οποίου την επικίνδυνη πολιτική πληρώνει και σήμερα η Ελλάδα με αφορμή την "κρίση χρέους".
    Είμαι σίγουρος ότι στο μέλλον οι ψυχραιμότεροι και αντικειμενικότεροι κριτές της Ιστορίας θα τοποθετήσουν ειδικά τον κ.Σημίτη εκεί όπου αξίζει να βρίσκεται, δηλαδή στο σωρό των αχρήστων, άβουλων και υποταγμένων "ηγετών".
    Εντύπωση όμως προκαλεί πώς τέτοιες πολιτικές μετριότητες καταφέρνουν να επιβιώνουν, να αναδεικνύονται σε ρυθμιστές και να κουμαντάρουν κοινωνίες και λαούς ολόκληρους, χωρίς ουσιαστική αντίσταση. Αυτό είναι χρόνιο πρόβλημα, ειδικά στην Ελλάδα, και καλό είναι να έχουμε όλοι πλέον τα μάτια ανοιχτά και να δίνουμε εξουσία σε ανθρώπους που πραγματικά το αξίζουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και για να έχουμε καλό έρώτημα, ποιό είναι το "πραγματικό πρόσωπο του σημιτικού ΠΑΣΟΚ"; Και τι ακριβώς πληρώνει η Ελλάδα "με αφορμή την κρίση χρέους"; ¨Η κάτι σου ξεφεύγει ή έχεις προκατάληψη. Αν ήσουν σε θέση να διακρίνεις, θα έβλεπες ότι η χώρα αυτή κατά την περίοδο της πρωθυπουργίας Σημίτη απολάμβανε διεθνούς κύρους όσο πολύ σπάνια στην ιστορία της. 'Οτι εντάχθηκε στον σκληρό πυρήνα της Ευρώπης, ότι ενέταξε την Κύπρο χωρίς λύση του κυπριακού προβλήματος, παρά τις λυσσαλέες αντιδράσεις, τις απειλές και τους λεονταρισμούς της Τουρκίας. Ο ιστορικός του μέλλοντος θα καταδείξει την σημασία της απόφασης αυτής για το μέλλον της χώρας.
      Είναι κρίμα αυτή η χώρα να έχει βαρίδια που δεν την αφήνουν να κάνει το άλμα προς τα μπροστά. Και βαρίδια είναι οι φοβικές απόψεις για τον κόσμο καθώς και εκείνες που λένε ότι υπάρχουν διεθνείς συνωμοσίες.
      Τι μεγαλύτερη συνωμοσία χρειάζεται από τη συνωμοσία του Φωτόπουλου, του Σταματόπουλου, του Τσίπρα και του ΠΑΜΕ που διαλύουν καθημερινά τη χώρα; Που παραλύουν την οικονομία και αποσταθεροποιούν το εσωτερικό μέτωπο; Που λυμαίνονται το δημόσιο χρήμα και τα δημόσια μέσα;
      Ή τι μεγαλύτερη συνωμοσία χρειάζεται από την συνωμοσία των ηλιθίων που λένε ότι μας ψεκάζουν με χημικά; Την συνωμοσία των "ελληναράδων" που θέλουν να πάρουν την άγια Σοφιά; Και που οι περισσότεροι δεν έχουν υπηρετήσει στο στρατο καν γιατι λούφαραν;
      Χρειάζονται ξένοι για την καταστροφή; Εδώ είναι η καταστροφή.
      Και όσο και να ξορκίζεις και να δαιμονοποιείς την παγκοσμιοποίηση αυτή είναι εδώ. Αν ξέχασε να σε ρωτήσει, να την κάνεις ντα! Φοβάμαι όμως ότι με την τακτική της στρουθοκαμήλου που επιλέγεις δεν υπάρχει λύση για τίποτα.....

      Διαγραφή
    2. Έχουμε ανταλλάξει απόψεις και στο παρελθόν. Γνωρίζω πολύ καλά τη φιλο-σημιτική σου ταυτότητα. Απλώς εσύ ενημερώνεσαι από τα μέσα της διαπλοκής, ενώ εγώ από αλλού. Ο καθένας κάνει τις επιλογές του. Πέραν αυτού όμως, υπάρχει η οδυνηρή πραγματικότητα. Τα νέα στοιχεία δίνουν την ανεργία στο 28% (ανεργία των νέων στο 60%!!!), ενώ κοντά στο τέλος του 2013, η ανεργία των νέων θα ανέλθει στο 70%!!! Και αν νομίζεις εσύ (ως φιλο-σημιτικό ον) ότι η κάτω βόλτα έχει την αφετηρία της στην αρχή της διακυβέρνησης μπούλη Καραμανλή (όπως αποφαίνεται ο φαιδρός Σημίτης στο νέο βιβλίο του), απλά κάνεις λάθος. Θα έχεις ακούσει φυσικά για το περίφημο "πρωτογενές πλεόνασμα" για το οποίο πολύς λόγος έχει γίνει. Γνωρίζεις από πότε αυτό το "πλεόνασμα" έπαψε να υφίσταται και μετατράπηκε σε "έλλειμμα"; Το έτος 2002! Με την είσοδό μας στην ΟΝΕ! Την οποία, φυσικά, το είδωλό σου κ.Σημίτης και οι επιτελείς του, προσπαθούσαν να μας πλασάρουν σαν τη σωτηρία της χώρας.
      Η πικρή αλήθεια είναι ότι μια σειρά από κράτη παρέδωσαν σημαντικό τμήμα της εθνικής κυριαρχίας τους, με την υιοθέτηση του ευρώ (που με την ευκαιρία σου θυμίζω ότι δεν αποτελεί αξιόγραφο αλλά χρεόγραφο). Το ευρώ, από γεννήσεώς του είναι σκληρό νόμισμα, που δεν αντανακλά σε καμία περίπτωση τη δυναμική των οικονομιών τις οποίες ελέγχει (ούτε καν τη γερμανική). Έτσι, κάθε κράτος βρίσκεται στη δυσάρεστη θέση, προκειμένου να διατηρηθεί το ενιαίο νόμισμα, να προβαίνει σε επωδυνες αλλαγές στην οικονομία και την κοινωνία, στη λογική της "εσωτερικής υποτίμησης". Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, η μείωση του ΑΕΠ της Ελλάδας ανέρχεται σε 20% τα τελευταία 5 χρόνια, και τελειωμό η ιστορία αυτή δεν έχει.
      Όταν λοιπόν απαξιώνω το Σημίτη, δεν το κάνω από εμπάθεια. Το κάνω γιατί από τις πολιτικές επιλογές εκείνου και της "φιλο-ευρωπαϊκής" κυβέρνησής του, υποθηκεύθηκε το παρόν και το μέλλον της χώρας αυτής. Ημών των ίδιων, των παιδιών μας, και των παιδιών των παιδιών μας (αν γεννηθούν εδώ).
      Αυτά έχω να σου πω επί του παρόντος. Προσωπικά πολύ λίγη εμπιστοσύνη έχω στους πάσης φύσεως πολιτικούς (και τον Τσίπρα, εννοείται). Επιλέγω την πληροφόρησή μου από αμερόληπτους και όχι δεσμευμένους (από συμφέροντα τραπεζών, μεγάλων εταιρειών και άλλων) οικονομολόγους, Έλληνες και ξένους. Και αν θες ονόματα, να αναφέρω κάποια: Στέργιος Σκαπέρδας, Σπύρος Λαβδιώτης, Δημήτρης Καζάκης, Κώστας Λαπαβίτσας, Ανδρέας Αθηναίος. Υπάρχουν κι άλλοι πολλοί που, παρόλες τις πιέσεις, μιλούν τη γλώσσα της αλήθειας, απλά το ευρύ κοινό δεν τους ξέρει γιατί δεν προβάλλονται παρά ελάχιστα, και όποτε αυτό γίνεται, γίνεται για να λοιδωρηθούν και να χαρακτηριστούν γραφικοί, περιθωριακοί, αιρετικοί.

      Διαγραφή
  2. ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΞΕΧΝΙΟΜΑΣΤΕ

    Μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της κυβέρνησης Σημίτη ήταν η σύμβαση για το υποβρύχιο που γέρνει. Θεωρήθηκε μάλιστα τόσο σημαντική επιτυχία ώστε το υποβρύχιο παραλήφθηκε τελικά με καθυστέρηση περισσότερο από 4 χρόνια, επιδείχθηκε μάλιστα και στο κοινό. Ένα από τα σημαντικότερα επιχειρήματα των υπερασπιστών της παραλαβής του ήταν πως και ο πύργος της Πίζας γέρνει τόσα χρόνια αλλά δεν έπαθε τίποτα. Στην κατεύθυνση αυτή γίνονται σκέψεις για την μετατροπή του υποβρυχίου σε αντίστοιχη με τον πύργο της Πίζας τουριστική ατραξιόν. Για σκεφτείτε, σε ποιο άλλο μέρος του κόσμου σας δίνεται η ευκαιρία να κάνετε μια βόλτα με ένα υποβρύχιο που γέρνει; Πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι η βόλτα με το υποβρύχιο αυτό είναι ασφαλέστατη διότι κανείς ποτέ δεν θα χαραμίσει μια τορπίλη για να το βυθίσει αφού η τορπίλη αξίζει περισσότερο. Αναρωτηθήκατε ποτέ πόσα χρήματα θα κερδίσει η πατρίδα από την τουριστική εκμετάλλευση του κεκλιμένου αξιοθέατου; Τώρα μάλιστα που προωθείται η ιδιωτικοποίηση της περιουσίας του δημοσίου ίσως θάταν σκόπιμο να ιδρυθεί Α.Ε. που θα εισαχθεί στο χρηματιστήριο, για το οποίο η κυβέρνηση Σημίτη έκανε ιδιαίτερα καλούς χειρισμούς. Μήπως θα ήταν δίκαιο να μετονομασθεί το υπ όψη υποβρύχιο από «Παπανικολής» σε «Κώστας Σημίτης», αφού επί της πρωθυπουργίας του υπογράφτηκε αυτή η σωτήρια για τη χώρα σύμβαση; Βέβαια υπάρχει και η άποψη το υποβρύχιο να ανελκυσθεί και να μεταφερθεί για να εκτεθεί στου Γουδή, αλλά θεωρείται ακραία . . .

    ΑπάντησηΔιαγραφή