Ο αριθμός των καταναλωτών, που προτιμάει να αγοράζει παιχνίδια,
βιβλία βίντεο και μουσική μέσω διαδικτύου, αυξάνεται και πληθύνεται.
Μετά δε και το λανσάρισμα των προπληρωμένων καρτών αλλά και των
εναλλακτικών μεθόδων για ηλεκτρονικές πληρωμές (paypal κλπ) οι
καταναλωτές βρήκαν εναλλακτικές λύσεις ώστε να ξεπεράσουν και
το φόβο χρήσης της πιστωτικής τους κάρτας. Είναι όμως μόνο ο
τρόπος πληρωμής που «φοβίζει» τους καταναλωτές; Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει διαγνώσει δεκάδες προβλήματα με αποτέλεσμα να υποχρεωθεί να εκδώσεις οδηγίες προς…ναυτιλομένους. Δείτε τις οδηγίες αλλά και τον «οκτάλογο» του ιντερνετικού καταναλωτή.
«Από τον έλεγχο καταδεικνύεται ότι το 75% των εν λόγω δικτυακών τόπων δεν φαίνεται να πληρούν τους κανόνες περί προστασίας των καταναλωτών.
Το γεγονός αυτό είναι ακόμη πιο ανησυχητικό όταν τα προϊόντα
απευθύνονται σε ευάλωτους καταναλωτές, π.χ. στα παιδιά» αναφέρει σχετική
ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και εξειδικεύει:τρόπος πληρωμής που «φοβίζει» τους καταναλωτές; Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει διαγνώσει δεκάδες προβλήματα με αποτέλεσμα να υποχρεωθεί να εκδώσεις οδηγίες προς…ναυτιλομένους. Δείτε τις οδηγίες αλλά και τον «οκτάλογο» του ιντερνετικού καταναλωτή.
- Οι χρήστες υποχρεούνται να περάσουν μέσα από τον λαβύρινθο των όρων της σύμβασης και να προσδιορίσουν το ποσό που θα πρέπει εν τέλει να πληρώσουν
- Τα παιδιά δελεάζονται συχνά να αγοράσουν προϊόντα που σχετίζονται με υποτιθέμενα δωρεάν παιχνίδια. Σε περίπτωση προβλήματος, η πρόσβαση στην εξυπηρέτηση μετά την πώληση είναι συχνά δύσκολη, αφού δεν υπάρχει σχετική πληροφόρηση στους περισσότερους από το ένα τρίτο των δικτυακών τόπων. (σ.σ είναι εντυπωσιακό ότι από τους 55 δικτυακούς τόπους που πωλούν ηλεκτρονικά παιχνίδια για παιδιά ηλικίας κάτω των 14 ετών οι οποίοι ελέγχθηκαν, το 71% (39) φαίνεται ότι δεν συμμορφώνονται προς τη νομοθεσία της ΕΕ).
- οι καταχρηστικές ρήτρες: οι όροι της σύμβασης πρέπει να αναφέρονται με σαφήνεια και να μην είναι καταχρηστικοί. Συνολικά 230 δικτυακοί τόποι (το 69%) περιείχαν ρήτρες που θεωρούνται καταχρηστικές, π.χ. i) ο έμπορος δεν έχει υποχρέωση αποζημίωσης σε περίπτωση που η τηλεφόρτωση προξενήσει ζημία στον εξοπλισμό του καταναλωτή, ii) οι καταναλωτές εμποδίζονται να ασκήσουν το δικαίωμά τους να προσφύγουν σε νομικά ή άλλα μέσα έννομης προστασίας ή συναντούν δυσκολίες κατά την άσκησή του, ή iii) στερούνται του δικαιώματος να λάβουν ένα νέο προϊόν ή να αξιώσουν την επιστροφή του αντιτίμου αν το τηλεφορτωθέν προϊόν δεν λειτουργεί·
- το δικαίωμα υπαναχώρησης: λόγω της φύσης της τηλεφόρτωσης, ο καταναλωτής χάνει το δικαίωμα υπαναχώρησης από τη σύμβαση όταν η τηλεφόρτωση αρχίζει με τη συναίνεση του καταναλωτή (με άλλα λόγια, το τηλεφορτωθέν προϊόν δεν μπορεί να επιστραφεί)· ωστόσο, οι έμποροι οφείλουν να πληροφορούν εν προκειμένω τους καταναλωτές πριν από την αγορά του προϊόντος. 141 δικτυακοί τόποι (το 42% των δικτυακών τόπων που ελέγχθηκαν) δεν παρείχαν αυτή την πληροφόρηση·
- η απουσία πληροφόρησης σχετικά με την ταυτότητα και τη διεύθυνση του εμπόρου: οι έμποροι υποχρεούνται να αναγράφουν την ταυτότητά τους, τη γεωγραφική και την ηλεκτρονική διεύθυνσή τους στον δικτυακό τόπο τους, ώστε να μπορούν οι καταναλωτές να επικοινωνήσουν μ’ αυτούς, αν χρειαστεί.
- δεν υπάρχουν πληροφορίες σχετικά με γεωγραφικούς περιορισμούς: οι καταναλωτές ενδέχεται να μην είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν το τηλεφορτωνόμενο ψηφιακό περιεχόμενο σε χώρα διαφορετική από εκείνη του τόπου κατοικίας τους και θα πρέπει να ενημερώνονται από τους εμπόρους σχετικά με αυτό.
- τα παιχνίδια που διαφημίζονται ως «δωρεάν» απαιτούν συχνά κάποια πληρωμή σε μεταγενέστερο στάδιο: σχεδόν 9 στους 10 δικτυακούς τόπους δεν ενημέρωναν εκ των προτέρων τους χρήστες σχετικά με τις προσθήκες ή τις αγορές πρόσθετων συνοδευτικών προγραμμάτων κατά τη διάρκεια του παιξίματος του παιχνιδιού, οι οποίες απαιτούσαν κάποια πληρωμή· μολονότι οι πληροφορίες αυτές περιλαμβάνονται συχνά στους όρους της σύμβασης, δεν υπάρχει καμία σαφής ένδειξη σχετικά με τις τιμές.
Συμπερασματικά, αν θέλετε να διασφαλίσετε τα δικαιώματά σας προχωρώντας σε ηλεκτρονικές συναλλαγές, έχετε κατά νου και τα ακόλουθα:
- Σιγουρευτείτε ότι το ηλεκτρονικό κατάστημα από το οποίο ετοιμάζεστε να αγοράσετε, διαθέτει όνομα, διεύθυνση και διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
- Εξασφαλίστε ότι έχετε όλη την απαιτούμενη πληροφόρηση για τις minimum απαιτήσεις του ηλεκτρονικού σας υπολογιστή προκειμένου αυτός να εκτελέσει το πρόγραμμα που αγοράζετε.
- Αναζητήστε την τελική τιμή με την οποία θα χρεωθείτε, προσέχοντας ότι σε αυτήν περιλαμβάνονται οι φόροι, τα μεταφορικά κλπ.
- Από τη στιγμή που θα αρχίσετε να «κατεβάζετε» ένα αρχείο, δεν υπάρχει δυνατότητα υπαναχώρησης
- Αναζητήστε τις υποχρεώσεις που αναλαμβάνετε καθώς στους όρους της συναλλαγής είναι πιθανό να περιλαμβάνονται και κάποιοι που θεωρούνται καταχρηστικοί
- Έχετε ανά πάσα στιγμή το δικαίωμα να στραφείτε δικαστικά κατά του ηλεκτρονικού καταστήματος. Οποιοσδήποτε όρος αναφέρει το αντίθετο, θεωρείται παράνομος.
- Αναζητήστε πληροφορίες για το αν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το πρόγραμμα που θέλετε να αγοράσετε στην Ελλάδα. Επικοινωνήστε πρώτα με το τμήμα πωλήσεων του ηλεκτρονικού καταστήματος αν έχετε απορίες.
- Προσοχή στα παιχνίδια τα οποία διαφημίζουν ότι είναι «δωρεάν». Μπορεί οι χρεώσεις να κρύβονται στην επόμενη…πίστα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου