"Δεν είναι η πρώτη φορά που εκφράζω για το σεβασμό μου για την σημασία που αποδίδουν οι ελληνικές οικογένειες στην εκπαίδευση. Αυτό έγινε ξανά φανερό τις τελευταίες μέρες στην Έκθεση Βρετανικών Πανεπιστημίων στην Αθήνα που διοργανώθηκε από το Βρετανικό Συμβούλιο με εκπροσώπους από συνολικά 46 βρετανικά πανεπιστήμια και εκπαιδευτικά ιδρύματα. Η Βρετανία παραμένει η πρώτη επιλογή των Ελλήνων φοιτητών που επιθυμούν να σπουδάσουν στο εξωτερικό. Αντιστοίχως, οι Έλληνες φοιτητές είναι η ένατη μεγαλύτερη κοινότητα μη-βρετανών φοιτητών στα βρετανικά πανεπιστήμια. Πριν από λίγα χρόνια, οι Έλληνες φοιτητές ήταν κυρίως μεταπτυχιακοί. Τώρα πολλοί Έλληνες επιλέγουν και προπτυχιακές σπουδές, από αρχιτεκτονική μέχρι φυσική και από μουσική μέχρι μηχανολογία.
Ένα από τα πιθανά ερωτήματα των υποψήφιων φοιτητών και των γονιών τους είναι πώς θα επηρεαστούν οι ίδιοι από τις προτεινόμενες αλλαγές στα δίδακτρα προπτυχιακών σπουδών στη Βρετανία. Οι αλλαγές που προτείνει η κυβέρνηση αφορούν τους Βρετανούς φοιτητές και ισχύουν έτσι και για τους υπόλοιπους φοιτητές της Ε.Ε.
(Τα δίδακτρα για τους εκτός Ε.Ε. φοιτητές υπολογίζονται σε διαφορετική βάση και είναι υψηλότερα, αν και η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να τα διατηρήσει σε ανταγωνιστικό επίπεδο.)
Οι προτάσεις αυτές της κυβέρνησης δεν έχουν ακόμη συζητηθεί στο Κοινοβούλιο, οπότε δεν μπορώ να επιβεβαιώσω ακριβή στοιχεία. Αλλά ενδεχομένως να είναι χρήσιμο να δούμε την πορεία του θέματος μέχρι σήμερα. Τον Νοέμβριο του 2009, η προηγούμενη κυβέρνηση αποφάσισε να θεσπίσει την Ανεξάρτητη Επιθεώρηση Χρηματοδότησης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και των Φοιτητών, υπό την ευθύνη αρμόδιας επιτροπής με πρόεδρο τον διακεκριμένο επιχειρηματία Λόρδο Browne και τη συμμετοχή ανώτατων ακαδημαϊκών, μεταξύ άλλων. Ο στόχος ήταν να εξεταστεί πώς η τριτοβάθμια εκπαίδευση θα πρέπει να χρηματοδοτείται με τρόπο που να εξασφαλίζεται μεν η πρόσβαση των φοιτητών σε αυτή, ανεξάρτητα από το οικογενειακό τους εισόδημα, αλλά και η δικαιοσύνη απέναντι στους Βρετανούς φορολογούμενους, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που δεν έχουν επωφεληθεί από την πανεπιστημιακή εκπαίδευση.
Η επιτροπή συνέταξε την έκθεσή της αυτό το φθινόπωρο και τον περασμένο μήνα ο Βρετανός Υπουργός Επιχειρηματικότητας, Καινοτομίας και Δεξιοτήτων, Δρ Vince Cable, διατύπωσε την αρχική θέση της κυβέρνησης. Μέσα από αυτή την διατύπωση, η κυβέρνηση πρότεινε ότι τα πανεπιστήμια θα έχουν τη δυνατότητα να χρεώνουν δίδακτρα έως και £ 6.000 (7,050 Ευρώ) το χρόνο για προπτυχιακές σπουδές, ή, σε εξαιρετικές περιπτώσεις, μέχρι και £ 9.000 (10,600 Ευρώ). Οι φοιτητές δεν θα είναι υποχρεωμένοι να προκαταβάλλουν τα δίδακτρα, αντιθέτως θα λαμβάνουν ένα δάνειο για να καλύψουν το κόστος, το οποίο θα αποπληρώνουν, όταν καταφέρουν να έχουν ένα εισόδημα πάνω από ένα ορισμένο όριο. Το επιτόκιο των δανείων αυτών θα είναι κυμαινόμενο και θα υπολογίζεται ανάλογα με το εισόδημα του εκάστοτε αποφοίτου. Το ίδιο σύστημα θα ισχύει και για τους σπουδαστές από την Ε.Ε., συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, αν και τα όρια εισοδήματος θα ποικίλουν προκειμένου να διασφαλιστεί ότι το σύστημα είναι δίκαιο για όλους. Οι φοιτητές που παραμένουν στη Βρετανία θα αποπληρώνουν το δάνειο τους δια μέσου του Βρετανικού φορολογικού συστήματος.
Η πρόταση της κυβέρνησης, με την προϋπόθεση ότι θα εγκριθεί από το Κοινοβούλιο, είναι προγραμματισμένη να τεθεί σε ισχύ για το ακαδημαϊκό έτος που ξεκινάει τον Οκτώβριο του 2012. Όπως είπε ο Δρ Cable: «Θέλουμε να έχουμε έναν ακμάζοντα πανεπιστημιακό τομέα που θα παρέχει εξαιρετικό επίπεδο εκπαίδευσης και θα είναι προσιτός σε όλους όσους έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν". Αν ο μεγάλος αριθμός επισκεπτών που παραβρέθηκε στην Έκθεση Βρετανικών Πανεπιστημίων στην Αθήνα την περασμένη βδομάδα είναι ενδεικτικός, υποψιάζομαι ότι ο αριθμός των Ελλήνων φοιτητών στην Βρετανία θα εξακολουθήσει να είναι μεγάλος για πολλά ακόμα χρόνια."
Η εκπαίδευση να υποτάσσεται στις «ανάγκες της οικονομίας
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο Πανεπιστήμιο-επιχείρηση που θέλει να επιβάλλει το υπουργείο Παιδείας έχει ήδη πάρει σάρκα και οστά στην Κύπρο, γι’ αυτό και στη φιέστα που διοργανώθηκε στους Δελφούς, όπου Παπανδρέου και Διαμαντοπούλου ανακοίνωσαν τα μαύρα μαντάτα για τα ελληνικά Πανεπιστήμια, όπως θυμάστε, παρέστη και ο κύπριος υπουργός Παιδείας, για να δώσει τα «φώτα» του. Και τα «φώτα» τούτα, που δεν αφορούν μόνο στα Πανεπιστήμια, αλλά συνολικά στην εκπαίδευση, οι κύπριοι κυβερνητικοί παράγοντες, υπό «κομμουνιστή» Πρόεδρο, για να μην ξεχνιόμαστε (τα συντρόφια του στον Περισσό, βέβαια, ούτε είδαν ούτε άκουσαν τίποτα), τα σκορπούν όπου κι αν βρεθούν. Παράδειγμα η Ανδρούλα Βασιλείου, η κύπρια επίτροπος εκπαίδευσης, η οποία συνόψισε με τρόπο εύστοχο και αποκαλυπτικό τις αντιλήψεις που επικρατούν στην ΕΕ. «Να βελτιώσουμε τις δεξιότητες και την πρόσβαση στην εκπαίδευση, εστιάζοντας στις ανάγκες των αγορών, να βοηθήσουμε την Ευρώπη στον παγκοσμιοποιημένο ανταγωνισμό, να εξοπλίσουμε τους νέους για τη σημερινή αγορά εργασίας και να απαντήσουμε στις συνέπειες της οικονομικής κρίσης», δήλωσε χαρακτηριστικά. Αυτό το σχολείο ονειρεύονται και τα «δικά μας» αφεντικά και το προετοιμάζουν εκεί στο Μαρούσι, για να μας το σερβίρουν οσονούπω. Η πρώτη απόπειρα που έκαναν (δίνοντας στη δημοσιότητα το «κείμενο διαβούλευσης») για να ξεπατώσουν τα Πανεπιστήμια, είχε ανεπιτυχή κατάληξη και η συνέχεια στο ίδιο μοτίβο έπεται αμφίβολη, αφού οι «προτάσεις» του υπουργείου απορρίφθηκαν συλλήβδην από τις πανεπιστημιακές συγκλήτους και τους συλλόγους ΔΕΠ και στιγματίστηκαν ως αντισυνταγματικές. Τώρα, ετοιμάζουν τις αλλαγές στο Λύκειο και τον τρόπο εισαγωγής στο Πανεπιστήμιο. Αφού απαξίωσαν το Λύκειο και τους δασκάλους του, αφού έστρεψαν τα παιδιά μαζικά στα φροντιστήρια, στραγγαλίζοντας τους πενιχρούς οικογενειακούς προϋπολογισμούς, αφού χτύπησαν αλύπητα την τάση της ελληνικής εργαζόμενης κοινωνίας για πανεπιστημιακή μόρφωση, εφαρμόζοντας στου κασίδι-μαθητή το κεφάλι τις εκπαιδευτικές «μεταρρυθμίσεις» τους, τώρα, οι ίδιοι αυτοί δήμιοι, εμφανίζονται ως σωτήρες, για να αποδώσουν τάχαμου στο Λύκειο τον «αυτόνομο μορφωτικό του ρόλο». Τους σχεδιασμούς τους, τους ανακοίνωσαν ήδη σε χοντρές γραμμές. Απομένουν οι λεπτομέρειες. Και αυτοί υπηρετούν τον ίδιο στόχο: την υποταγή του σχολείου στις ανάγκες των καπιταλιστικών αγορών, την «παραγωγή» ανθρώπων μιας χρήσης εξοπλισμένων με τις «δεξιότητες για τον 21ο αιώνα», το χτύπημα της τάσης για πανεπιστημιακή μόρφωση. Και μεθοδεύουν την επιβολή τους με τρόπο ύπουλο, επικαλούμενοι την «κοινή γνώμη», που ήδη έχει απηυδήσει απ’ όσα περνούν τα παιδιά της στο Λύκειο και ζητά «αλλαγή». Για το λόγο αυτό, το υπουργείο Παιδείας ανέθεσε στην εταιρία «GRO-ΕΡΕΥΝΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΑΕ», αντί του ποσού των 50.922 ευρώ, τη «διεξαγωγή έρευνας της κοινής γνώμης επί ζητημάτων Λυκείου-Λυκειακής Εκπαίδευσης». Αναμένουμε, λοιπόν, το νέο πακέτο αντιεκπαιδευτικών μέτρων, που σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό του υπουργείου Παιδείας, θα έρθει μετά την απομάκρυνσιν εκ του ταμείου των πρόσφατων εκλογών.
Αναδημοσίευση απο εφημερίδα ΚΟΝΤΡΑ
ΤΟΣΟ ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ Α.Κ.Ε.Λ. ΟΣΟ ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ Κ.Κ.Ε. ΕΙΝΑΙ ΞΕΚΑΘΑΡΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΔΥΟ ΚΟΜΜΑΤΑ ΑΓΩΝΙΖΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΚΑΙ ΔΩΡΕΑΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΑΟ
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ΑΠΟΨΗ ΤΟΥ Α.Κ.Ε.Λ. ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟ 20 ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΟΥ Α.Κ.Ε.Λ.http://www.akel.org.cy/nqcontent.cfm?a_id=5515&tt=graphic&lang=l1
Η ΑΠΟΨΗ ΤΟΥ Κ.Κ.Ε. ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΩΤΑΤΗ ΠΑΙΔΕΙΑ
http://www.kke.gr/paideia/oi_theseis_toy_kke_gia_thn_anotath_ekpaideysh?act=2&morf=1&tab=1