"Πρόκειται", όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο αγγλικό κείμενο της συμφωνίας, "για το πρώτο καθοριστικό βήμα για το άνοιγμα του νότιου διαδρόμου διέλευσης του αζέρικου φυσικού αερίου προς την Ευρώπη".
Σχετική επισήμανση έκαναν στις διαδοχικές τους δηλώσεις ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κάρολος Παπούλιας και ο Αζέρος ομόλογός του, Ιλχάμ Αλίγιεφ.
Η κοινή επισήμανση των δυο ηγετών συνιστά, κατά τους ίδιους παράγοντες, την έκφραση της πολιτικής υποστήριξης των κυβερνήσεων της Ελλάδας και του Αζερμπαϊτζάν, στο σχέδιο της κατασκευής και λειτουργίας του αγωγού ITGI, που θα
μεταφέρει το αζέρικο φυσικό αέριο στις σίγουρες και σταθερές αγορές της Κεντρικής Ευρώπης.
Στις διεξοδικές συζητήσεις που είχαν στο Μπακού ο υφυπουργός ΥΠΕΚΑ, Γιάννης Μανιάτης και οι αξιωματούχοι του Αζερμπαϊτζάν, κατέστη σαφές ότι η αζέρικη κυβέρνηση αναμένεται να πάρει τις τελικές αποφάσεις -αν θα προτιμήσει δηλαδή να δώσει προτεραιότητα στην λειτουργία του αγωγού ΙTGI, έναντι του ανταγωνιστικού ΝΑΜΠΟΥΚΟ που παρουσιάζει αρκετά ακόμη λειτουργικά εμπόδια- μέχρι το τέλος του 2011.
Μία ακόμη ισχυρή ένδειξη αποτελεί το γεγονός ότι η Τουρκία, μέσω της οποίας περνούν οι αγωγοί, συμφώνησε να πωλεί απευθείας φυσικό αέριο η αζερική SOCAR στην κοινοπραξία ΔΕΠΑ- EDISON και τη σχετική δέσμευση ανακοίνωσε στον κ. Μανιάτη ο Τούρκος υπουργός Ενέργειας Γελντίζ, κατά την πρόσφατη συνάντηση των δυο ανδρών σε διεθνές πετρελαϊκό φόρουμ στη Τζέντα της Σαουδικής Αραβίας.
Εφόσον οι παραπάνω ενδείξεις επιβεβαιωθούν, εκτιμάται αρμοδίως, ότι "η Ελλάδα καθίσταται πύλη εισόδου αζέρικου αερίου στην Ευρώπη και παράγοντας ενεργειακής ασφαλείας για τη γηραιά ήπειρο".
Ένα επιπλέον πλεονέκτημα για την προώθηση του αγωγού ITGI, κατά τους κυβερνητικούς αξιωματούχους, είναι το γεγονός οτι η κατασκευή του αγωγού έχει προχωρήσει σημαντικά και κυρίως έχουν εγκριθεί οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων κατά τη διέλευση του από τον ελλαδικό χώρο.
Ταυτόχρονα έχει ληφθεί πρόνοια για τη χρηματοδότηση της κατασκευής του, καθώς έχει εγκριθεί η ένταξή του στα έργα του ΕΣΠΑ, σε αντίθεση με τον ΝΑΜΠΟΥΚΟ όπου δεν έχουν προσδιοριστεί οι πηγές χρηματοδότησης, ούτε οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων έχουν προχωρήσει.
Στην τελευταία φάση των διαπραγματεύσεων η ελληνική πλευρά έχει ρίξει στο τραπέζι ένα ακόμη χαρτί, καθώς αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να κατασκευστούν, κατά τη διαδρομή του ITGI από τον ελλαδικό χώρο και κάθετοι αγωγοί πρός τα Ανατολικά και Δυτικά Βαλκάνια και εν συνεχεία να επεκταθούν προς την Κεντρική Ευρώπη.
Ταυτοχρόνως, οι καθυστερήσεις στην κατασκευή του ΝΑΜΠΟΥΚΟ προβληματίζουν και ανησυχούν την αζέρικη πλευρά, αφού όσο περνάει ο χρόνος "χάνουν πελάτες και έσοδα", πολύ περισσότερο όταν η οικονομική κρίση ενισχύει την αβεβαιότητα στις διεθνείς αγορές.
Σχετική επισήμανση έκαναν στις διαδοχικές τους δηλώσεις ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κάρολος Παπούλιας και ο Αζέρος ομόλογός του, Ιλχάμ Αλίγιεφ.
Η κοινή επισήμανση των δυο ηγετών συνιστά, κατά τους ίδιους παράγοντες, την έκφραση της πολιτικής υποστήριξης των κυβερνήσεων της Ελλάδας και του Αζερμπαϊτζάν, στο σχέδιο της κατασκευής και λειτουργίας του αγωγού ITGI, που θα
μεταφέρει το αζέρικο φυσικό αέριο στις σίγουρες και σταθερές αγορές της Κεντρικής Ευρώπης.
Στις διεξοδικές συζητήσεις που είχαν στο Μπακού ο υφυπουργός ΥΠΕΚΑ, Γιάννης Μανιάτης και οι αξιωματούχοι του Αζερμπαϊτζάν, κατέστη σαφές ότι η αζέρικη κυβέρνηση αναμένεται να πάρει τις τελικές αποφάσεις -αν θα προτιμήσει δηλαδή να δώσει προτεραιότητα στην λειτουργία του αγωγού ΙTGI, έναντι του ανταγωνιστικού ΝΑΜΠΟΥΚΟ που παρουσιάζει αρκετά ακόμη λειτουργικά εμπόδια- μέχρι το τέλος του 2011.
Μία ακόμη ισχυρή ένδειξη αποτελεί το γεγονός ότι η Τουρκία, μέσω της οποίας περνούν οι αγωγοί, συμφώνησε να πωλεί απευθείας φυσικό αέριο η αζερική SOCAR στην κοινοπραξία ΔΕΠΑ- EDISON και τη σχετική δέσμευση ανακοίνωσε στον κ. Μανιάτη ο Τούρκος υπουργός Ενέργειας Γελντίζ, κατά την πρόσφατη συνάντηση των δυο ανδρών σε διεθνές πετρελαϊκό φόρουμ στη Τζέντα της Σαουδικής Αραβίας.
Εφόσον οι παραπάνω ενδείξεις επιβεβαιωθούν, εκτιμάται αρμοδίως, ότι "η Ελλάδα καθίσταται πύλη εισόδου αζέρικου αερίου στην Ευρώπη και παράγοντας ενεργειακής ασφαλείας για τη γηραιά ήπειρο".
Ένα επιπλέον πλεονέκτημα για την προώθηση του αγωγού ITGI, κατά τους κυβερνητικούς αξιωματούχους, είναι το γεγονός οτι η κατασκευή του αγωγού έχει προχωρήσει σημαντικά και κυρίως έχουν εγκριθεί οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων κατά τη διέλευση του από τον ελλαδικό χώρο.
Ταυτόχρονα έχει ληφθεί πρόνοια για τη χρηματοδότηση της κατασκευής του, καθώς έχει εγκριθεί η ένταξή του στα έργα του ΕΣΠΑ, σε αντίθεση με τον ΝΑΜΠΟΥΚΟ όπου δεν έχουν προσδιοριστεί οι πηγές χρηματοδότησης, ούτε οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων έχουν προχωρήσει.
Στην τελευταία φάση των διαπραγματεύσεων η ελληνική πλευρά έχει ρίξει στο τραπέζι ένα ακόμη χαρτί, καθώς αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να κατασκευστούν, κατά τη διαδρομή του ITGI από τον ελλαδικό χώρο και κάθετοι αγωγοί πρός τα Ανατολικά και Δυτικά Βαλκάνια και εν συνεχεία να επεκταθούν προς την Κεντρική Ευρώπη.
Ταυτοχρόνως, οι καθυστερήσεις στην κατασκευή του ΝΑΜΠΟΥΚΟ προβληματίζουν και ανησυχούν την αζέρικη πλευρά, αφού όσο περνάει ο χρόνος "χάνουν πελάτες και έσοδα", πολύ περισσότερο όταν η οικονομική κρίση ενισχύει την αβεβαιότητα στις διεθνείς αγορές.
Διαμαντή βρες σε παρακαλώ και δείξε μας τους χάρτες με τις διαδρομές των αγωγών NABUCO, ITGI, SOUTH STREAM και Μπουργκάζ – Αλεξανδρούπολης μήπως, διαβάζοντας και το «βιογραφικό» του Αλίγιεφ καταλάβουμε περί τίνος πρόκειται.
ΑπάντησηΔιαγραφή